"Scholen stoten vmbo af om maar wit te blijven"

Door Amanoo op zaterdag 1 november 2014 18:12 - Reacties (24)
Categorie: -, Views: 5.862

http://www.trouw.nl/tr/nl...maar-wit-te-blijven.dhtml

Ik weet dat kranten tegenwoordig moeite hebben bezoekers of klanten te krijgen. Ze zijn nauwelijks nog relevant, in deze tijd van moderne informatievoorziening. Maar dit is toch wel heel bizar. En typ de titel van het artikel maar eens in in Google, en je ziet dat menig krant het overneemt.

De conclusie neigt ook behoorlijk naar non sequitur. Oh, scholen stoten VMBO af, op VMBO zitten relatief veel allochtonen, dan MOET het wel zo zijn dat dit tegen allochtonen is. Er is geen uitleg te zien waarom het niet iets anders kan zijn. Nee, het is gewoon racisme, punt. Blijkbaar is het niet mogelijk dat scholen graag van hoog niveau willen lijken en vooral studenten met meer kennis/vaardigheden willen afleveren, omdat dat weer goede reclame is voor een school. VMBO haalt nu eenmaal dat gemiddelde intelligentieniveau naar beneden (immers, de gemiddelde VMBO-leerling is toch een ander type dan de gemiddelde VWO-leerling, ongeacht het bestaan van uitzonderingen). Of wellicht is de sfeer van VMBO niet zo bevorderlijk voor andere leerlingen. Naar ik her en der hoor en lees komen ruzies meer voor op VMBO, en denken VMBO'ers ook sneller "oh, dus jij wil vechten?", waar een HAVO- of VWO-leerling toch wat eerder zal over gaan op een bijdehante opmerking om iemand verbaal voor schut te zetten. Uiteraard geldt dat lang niet voor elke VMBO-leerling, maar er zijn grote verschillen in gedrag van de groepen, en dat kan wel een rol spelen. Of wellicht is er nog wel een heel andere reden achter die ik zo snel ook niet weet te verzinnen.

Maar nee, daar kan het niet aan liggen. Je kan aannemen dat er racisme in het spel is, en dan MOET er ook wel racisme in het spel zijn. Ik zie twee verklaringen voor dit soort artikelen.
1. Het is gewoon stomme link bait, men is expres bezig iets extra politiek incorrect te maken om zo meer bezoekers te krijgen, maar eigenlijk weten de schrijvers ook wel dat het onzin is
2. Er zijn een stel amerikanofielen aan het werk, die hun werk serieus weten te nemen en in navolging van de VS alles bij voorbaat als racisme bestempelen, om daarna pas de redenatie verzinnen (tot zover deze te verzinnen valt).
3. Een combinatie van beiden, men wil meer bezoekers en denkt dat dit een racistische kwestie is, waar vervolgens dankbaar gebruik van wordt gemaakt.
Hoe dan ook, kranten zijn druk bezig een nieuw dieptepunt te bereiken.

Waarom boeit dit mij? Kijk hoe het in de VS gaat. Racisme wordt als stokpaardje voor de meest debiele dingen gebruikt. Probeer als (gekleurde) leraar Spaans leerlingen te leren over kleuren, en je wordt ontslagen omdat je het woord "negro" gebruikte, terwijl dat gewoon Spaans is voor "zwart. Nee, dat ik je reinste racisme. En wij gaan daar ook meer en meer naartoe. Binnenkort is het onmogelijk in iemands richting te kijken zonder dat je racistisch bent, en wordt aardbeienvla uit de schappen gehaald omdat de kleur racistisch is voor gingers. Op deze manier gaan we bij elk ding besluiten dat het bij voorbaat racistisch is, en dan pas redeneren waarom. Gezond verstand kan de vuilnisbak in.

En ja, natuurlijk kan het inderdaad met racisme te maken hebben, maar om nu zo naar conclusies te springen, dat is gewoon enorme onzin.

Volgende: Netflix aanbod 09-'14 Netflix aanbod

Reacties


Door Tweakers user migchiell, zaterdag 1 november 2014 19:36

Nou ja, de kop slaat op de conclusie die een voormalig en een huidig rector, een emeritus- hoogleraar onderwijssociologie en een hoogleraar sociologie trekken. Die zullen er toch wel enige kijk op hebben, mag je veronderstellen.

Door Tweakers user Jeroenneman, zaterdag 1 november 2014 20:13

Nederlands is het land van multi-culti, maar toch ook nog steeds van nuchter blijven?

Dat gaat steeds vaker mis. Waarom mag blanke vla wel, maar een negerzoen niet meer?

Nu die zwarte pieten discussie: Waarom hebben we het daar uberhaupt over? Kunnen we die "idioten" niet simpelweg negeren?
Helaas trekt negeren geen bezoekers, en wil iedereen zijn zegje doen.

En vooral in het onderwijs gaan we de Amerikaanse kant op: Een kind berispen levert geen respect, maar woedende ouders op. De directie lazert vervolgens die ouders niet de school uit, maar berispt de leraar... Waarom? Omdat die man zijn werk fatsoenlijk probeert uit te voeren?

Ik heb het zelf als leerling meegemaakt: Een lerares Frans benoemde een groep nogal luide meiden, als "ongehoorzame etters". Een belediging, die volgens mij geheel gepast was.
Bij de eerstvolgende oudermiddag kreeg ze de wind van voren. Blijkbaar valt de appel niet ver van de boom, want ook de ouders bleken om het hardste te schreeuwen en om ontslag te eisen. Wacht, wat?! Je kind gedraagt zich niet in de klas, en daarom moet de lerares onstlagen worden? 8)7

Doe even normaal! (Dit geld voor het onderwijs, zwarte pieten discussies en "rascisme")

Door Tweakers user Amanoo, zaterdag 1 november 2014 20:14

migchiell schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 19:36:
Nou ja, de kop slaat op de conclusie die een voormalig en een huidig rector, een emeritus- hoogleraar onderwijssociologie en een hoogleraar sociologie trekken. Die zullen er toch wel enige kijk op hebben, mag je veronderstellen.
Misschien, maar dan mag de redenatie erachter wel in het nieuwsartikel, want zo is het hele artikel slechts 1 grote dooddoener. Het enige wat het artikel op deze manier doet, is de mensheid leren dat als je iets niet leuk vindt om wat voor reden dan ook, heel hard het woord "racisme" roepen gegarandeerd werkt.

Door Tweakers user migchiell, zaterdag 1 november 2014 21:31

Wat "werkt" er dan, volgens jou? Je lijkt nogal verontwaardigd te zijn, maar ik begrijp niet zo goed waarom, of op wie.

De drijfveer van de schoolbesturen is overigens niet racistisch, zij zien hun VWO-afdelingen leeglopen vanwege de ouders, die hun kinderen liever naar een witte school sturen dan naar een gekleurde.

Door Tweakers user Amanoo, zaterdag 1 november 2014 22:06

migchiell schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 21:31:
Wat "werkt" er dan, volgens jou? Je lijkt nogal verontwaardigd te zijn, maar ik begrijp niet zo goed waarom, of op wie.

De drijfveer van de schoolbesturen is overigens niet racistisch, zij zien hun VWO-afdelingen leeglopen vanwege de ouders, die hun kinderen liever naar een witte school sturen dan naar een gekleurde.
En is dat alles ook zo? Want alles wat ik kan zien is een aanname dat er racisme aan te pas komt, zonder enige echte redenatie. Kan het niet zo zijn dat ouders hun kinderen simpelweg op een VWO school willen hebben, en bang zijn dat aanwezigheid van VMBO leerlingen hun niveau omlaag brengt of zo? Kan het niet zo zijn dat het zelfs niet dat is? Dat hoeft helemaal niets met racisme te maken hebben, en zolang ik enkel aannames zie heeft het wat mij betreft niets met kleurtjes te maken. Dat is nog erger dan N=1 redeneringen.

[Reactie gewijzigd op zaterdag 1 november 2014 22:30]


Door Tweakers user Groentjuh, zaterdag 1 november 2014 23:34

Gelukkig mogen vogels nog wel negerzaad eten. :)

Door Tweakers user sypie, zondag 2 november 2014 00:08

Jeroenneman schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 20:13:
Nu die zwarte pieten discussie: Waarom hebben we het daar uberhaupt over? Kunnen we die "idioten" niet simpelweg negeren?
Ik zag wat je daar deed.... Kwestie van de klemtoon nťt even ergens anders leggen.

Door Tweakers user markdm, zondag 2 november 2014 10:55

Over de zwarte pieten discussie:
Ik vind het echte onzin, als kinderen daadwerkelijk slechtere gedachtes over zwarte mensen zouden krijgen zou het racistisch zijn en zou het moeten stoppen. Maar dat is niet zo, dan neem ik als voorbeeld maar mijzelf. Ik dacht altijd dat alle zwarte pieten een buitenlandse familie was die sinterklaas hielpen omdat ze zo aardig waren, het idee van slaven kwam nooit in me op.

Over dit krantenartikel:
Ik denk dat jij gelijk hebt, het komt niet door de afkomst van de leerlingen maar door het verschil in sfeer, cultuur en soort mensen en heeft nauwelijks iets met de afkomst te maken. Over het algemeen is er een heel verschillende cultuur en sfeer tussen VWO en VMBO, waar denk ik het verschil in zit.
Ik denk dat op het VMBO ook veel meer klootzakken zitten die eerder vechten, stelen, zich asociaal gedragen enzovoort. Ik heb het natuurlijk niet erover dat iedereen zo is maar op VWO is het, naar mijn gevoel, bijvoorbeeld 1 leerling per klas die zo is en op VWBO bijvoorbeeld 3 Š 4, wat toch een verschil is.
Dit jaar heeft mijn school zijn VWO en VMBO afdelingen samengevoegd in een gebouw terwijl ze eerst in twee verschillende zaten. Zelf heb ik er minder van gemerkt dan ik had verwacht doordat we verschillende pauzes hebben, maar de meningen over de samenvoeging zijn vanuit VWO niet al te positief.
Het is zo dat sommige VWO leerlingen best discriminerend tegen VMBO leerlingen zijn, niet in de manier dat zij hun slechter behandelen maar dat ze wat op hun neerkijken, wat dus door het verschil in cultuur en door de toename van klootzakken naarmate het niveau lager wordt komt.
Ze willen gewoon niet bij VMBO zitten, de huidskleur of afkomst van de leerlingen maken ze geen fuck uit, zolang ze maar goed Nederlands kunnen, wat 99% van de tijd wel zo is.

En over de Amerikaanse anti-racisme lobby:
Ik vind het ook heel overdreven worden. Maar ik weet er te weinig van af om er echt iets over te zeggen.

Door Tweakers user hyptonize, zondag 2 november 2014 11:46

sypie schreef op zondag 02 november 2014 @ 00:08:
[...]
Ik zag wat je daar deed.... Kwestie van de klemtoon nťt even ergens anders leggen.
idioTEN?

Door daaf89, zondag 2 november 2014 17:29

Een hele belangrijke redenen voor veel scholen om bepaalde afdelingen af te stoten is heel simpel: bezuinigen.

Veel zorg voor zogenaamde 'rugzak leerlingen' (leerlingen die iets meer zorg nodig hebben, zoals autistische kinderen, dyslecten, gehandicapten, etc.) moet tegenwoordig vanuit de school komen, en programma's moeten steeds meer aangepast zijn aan het individu (ook vanuit de overheid). Voor de meeste scholen is het niet haalbaar om zowel de meest excellente leerlingen als de 'onderste' leerlingen de zorg en aangepaste oplossingen te geven die ze nodig hebben (en dus iemand in dienst die daar cursussen voor blijft volgen en voltijd mee bezig is). Dit houdt in dat er gespecialiseerd moet worden, dus alleen de boven- of onder- laag vast houden.

Laatste keer dat ik hier iets over hoorde zat 50% van de leerlingen in het Nederlandse middelbaar onderwijs op het VMBO (dit kan dus incorrect zijn), maar dat betekent al gauw dat VMBO scholen wel haalbaar zijn, maar een aparte HAVO of VWO school niet, zeker niet in minder druk bevolkte gebieden (buiten de randstad), omdat er niet genoeg VWO leerlingen zijn.

Om het tegen argument "waar is je bron?" meteen iets af te zwakken: Ik werk als student vaak samen met middelbare scholen i.v.m. hoogbegaafdheids programma's, of specifieke oplossingen voor hoogbegaafde leerlingen, dus mijn bronnen zijn in dit geval de verhalen die ik regelmatig hoor vanuit het bestuur van scholen.

Door incaz, zondag 2 november 2014 20:31

Zelfs als het niet per se racisme zou zijn, versterkt het in elk geval wel de tweedeling tussen hoger- en lageropgeleiden, waarbij ze zelfs niet met elkaar in aanraking komen en heen en weer bewegen tussen die achtergronden lastiger is. Ook als dat beter bij je intelligentie zou passen.
En bij gelijke citoscore krijgen kinderen met allochtone of sociaal armere milieu's bv vaker een lager schooladvies. Of racisme nou wel of niet de motivatie is, die ontwikkeling lijkt me erg zorgelijk.

Door Tweakers user maniak, zondag 2 november 2014 20:56

Hier hebben wij ook een VMBO, weinig tot geen allochtonen op deze school omdat er sowieso weinig allochtonen wonen in onze omgeving. Toch hoop ik niet dat mijn dochter op het VMBO terecht komt. Waarom? Omdat slechte invloeden veel sterker invloed hebben op kinderen dan goede invloeden. Wij hebben ook een HAVO/VWO school en die kinderen gedragen zich veel meer volwassen dan die van het VMBO.

Persoonlijk zie ik de de MAVO en LTS weer gescheiden worden. Wat was er mis met de LTS? Mijn broertje deed ook LTS destijds en heeft uiteindelijk netjes een WO Master gedaan!

Door Tweakers user 11supplier, maandag 3 november 2014 10:12

Ik denk dat je het artikel anders moet lezen.

Het artikel zegt:

Scholen willen steeds meer wit zijn (oorzaak)
Dus ze stoten vaak VMBO af (gevolg)

Nu draai jij dit gevolg om als 'het enigste bewijs dat er is gegeven'.
Dus jij veronderstelt dat de wetenschappers zagen dat scholen VMBO afstoten en dat als bewijs zien voor rasisme.

Dat blijkt helemaal niet uit het artikel. Het artikel gaat totaal niet in op de manier hoe de wetenschappers tot hun conclusie zijn gekomen.

Jou conclusie: "Deze conclusie is dus nergens op gebaseerd" is dus eigenlijk zelf niet op de goede informatie gebaseerd.

En hierin zou je Trouw kunnen verwijten dat zij niet goed verslaggeven. Wetenschappers maken een vrij controversiele claim. De lezer vraagt zich af of deze claim klopt, maar Trouw gaat enkel in op de gevolgen van de claim en negeert het bewijs. Dit wekt de suggestie dat wetenschap nergens op gebaseerd is, terwijl ze waarschijnlijk best een behoorlijke case hebben gemaakt.

Door Tweakers user Waarnemer, maandag 3 november 2014 15:24

De vraag stellen is hem beantwoorden.

Aangezien een heel groot deel van de lezers (hier en elders) wel degelijk denkt dat het ingredient racisme en/of allochtoon aanwezig is, kun je er wel vanuit gaan dat in ieder geval de kop van het artikel ook zo bedoeld is...

Ander is het een journalist met een bedenkelijk klein gevoel voor de huidige verhoudingen in de maatschappij of onderschatting van zijn lezers.. Of zou het zelfs overschatting zijn....?

[Reactie gewijzigd op maandag 3 november 2014 15:29]


Door Tweakers user ZA_WARUDO, maandag 3 november 2014 16:05

Ik zit zelf in mijn laatste jaar 4 kader (zat eerst in een VWO klas, maar dat is een ander verhaal) en zie dit eigenlijk wel gebeuren.
Ja sorry wij willen alleen maar slimme Nederlandse kindjes, ga het maar ergens in de Schilderswijk, Rotterdam ofzo proberen.

Ik ben half Nederlands en half Surinaams, en ben verplicht naar het Johan de Witt College te gaan, dit is de eige school in de buurt die wel VMBO opleidingen heeft, en nu gaat het gerucht al een tijdje dat deze school hier ook al vanaf wil.

Niet alleen maar allochtonen zitten in het VMBO bij mij op school, ik val niet zo op als halfbloedje, maar zoals in het begin al staat, er is wekelijks wel een opschudding, ''ja die noemde mijn moeder dit, en hij deed dat!''

Eigenlijk was dit geen groot nieuws, stiekem gebeurde dit al.

Door Tweakers user ZA_WARUDO, maandag 3 november 2014 16:06

The_Shyvirus schreef op maandag 03 november 2014 @ 16:05:
Ik zit zelf in mijn laatste jaar 4 kader (zat eerst in een VWO klas, maar dat is een ander verhaal) en zie dit eigenlijk wel gebeuren.
Ja sorry wij willen alleen maar slimme Nederlandse kindjes, ga het maar ergens in de Schilderswijk, Rotterdam ofzo proberen.

Ik ben half Nederlands en half Surinaams, en ben verplicht naar het Johan de Witt College te gaan, dit is de eige school in de buurt die wel VMBO opleidingen heeft, en nu gaat het gerucht al een tijdje dat deze school hier ook al vanaf wil.

Niet alleen maar allochtonen zitten in het VMBO bij mij op school, ik val niet zo op als halfbloedje, maar zoals in het begin al staat, er is wekelijks wel een opschudding, ''ja die noemde mijn moeder dit, en hij deed dat!''

Eigenlijk was dit geen groot nieuws, stiekem was alle hoop voor het VMBO al opgegeven.

Door Tweakers user link0007, dinsdag 4 november 2014 09:00

Toen ik in m'n derde jaar zat (havo) heeft onze school de VMBO-t afdeling verplaatst naar een apart gebouw een flink eind verderop. Wat een rust en vrede bracht dat opeens zeg! Lullig voor de VMBO'ers die wel hun best doen, maar de sfeer die VMBO met zich meebrengt is verschrikkelijk. Hartstikke slim om de rest van de leerlingen daar niet mee lastig te vallen.

Door Tweakers user marowi, dinsdag 4 november 2014 11:16

link0007 schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 09:00:
Toen ik in m'n derde jaar zat (havo) heeft onze school de VMBO-t afdeling verplaatst naar een apart gebouw een flink eind verderop. Wat een rust en vrede bracht dat opeens zeg! Lullig voor de VMBO'ers die wel hun best doen, maar de sfeer die VMBO met zich meebrengt is verschrikkelijk. Hartstikke slim om de rest van de leerlingen daar niet mee lastig te vallen.
QFT :Y)

Door Tweakers user Amanoo, dinsdag 4 november 2014 11:23

link0007 schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 09:00:
Toen ik in m'n derde jaar zat (havo) heeft onze school de VMBO-t afdeling verplaatst naar een apart gebouw een flink eind verderop. Wat een rust en vrede bracht dat opeens zeg! Lullig voor de VMBO'ers die wel hun best doen, maar de sfeer die VMBO met zich meebrengt is verschrikkelijk. Hartstikke slim om de rest van de leerlingen daar niet mee lastig te vallen.
Genoeg argumenten om dit te doen zonder racisme dus. Of het wenselijk is, dat is natuurlijk een andere discussie, maar er hoeft hier dus geen racisme achter te zitten.

Door Tweakers user 11supplier, dinsdag 4 november 2014 15:34

Genoeg argumenten om dit te doen zonder racisme dus. Of het wenselijk is, dat is natuurlijk een andere discussie, maar er hoeft hier dus geen racisme achter te zitten.
Dat er argumenten zijn om het niet te doen zonder rasisme betekent niet dat het nu gedaan is om legitieme argumenten.

Deze jongen die afgewezen is omdat hij donker was, had vast ook wel iets wat niet perfect was op zijn CV. En als hij was afgewezen om elke andere reden dan was er niks aan het handje. ( http://www.volkskrant.nl/...leurde-neger-is~a3552293/ )

Het gaat in gevallen van rasisme weldegelijk om de reden waarom en niet om de potentiele redenen die schoolbesturen hadden kunnen hebben.

Als dan een voormalig rector het zegt in combinatie met verschillende wetenschappers dan vind ik dat best gewicht hebben. Een rector zegt dit niet zomaar, maar die heeft waarschijnlijk zijn collega's daadwerkelijk deze rasistsiche argumenten zien gebruiken.

Het kan natuurlijk dat het is dat de schoolbesturen zelf niet racistisch zijn, maar dat ze rekening houden met de racistische voorkeuren van scholieren die een school kiezen (Laten we reŽel zijn. Scholieren nemen dit mee in hun afweging.). In beide gevallen betekent dit wel dat racisme behoorlijk heftig is in onze samenleving.

Maarja dat is ook niks nieuws.

Door Tweakers user Amanoo, dinsdag 4 november 2014 15:38

Ik zeg dan ook niet dat er geen racisme aan ten grondslag kan liggen, maar de kranten springen wel meteen naar de conclusie dat er sprake is van racisme, zonder uitleg of zonder in gedachten te houden dat er wel eens een andere achterliggende gedachte kan zijn.

Door Tweakers user 11supplier, dinsdag 4 november 2014 15:56

Amanoo schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 15:38:de kranten springen wel meteen naar de conclusie dat er sprake is van racisme,
Nou volgens mij zijn is er een rector en een aantal wetenschappers die bewijzen hebben dat het racisme is. De krant neemt dit over.

De krant zou inderdaad wel de bewijzen van de rector en de wetenschappers mogen evalueren, want nu moetten we ze op hun blauwe ogen vertrouwen. Maar het is niet dat Trouw zelf dit bedacht heeft. En je mag aannemen dat wetenschappers en rectoren dit soort uitspraken niet zomaar doen.

Door Tweakers user Amanoo, dinsdag 4 november 2014 15:58

Ik ben het in die zin niet met je oneens, maar een beetje journalistiek had wel gemogen, in plaats van het eenzijdig gebazel dat het krantenartikel nu is geworden.

Door Tweakers user 11supplier, dinsdag 4 november 2014 16:13

Haha helemaal mee eens Amanoo. Ze geven zo ook wetenschap een slechte naam.

Reageren is niet meer mogelijk