Antilinksisme

Door Amanoo op donderdag 17 april 2014 19:01 - Reacties (19)
Categorie: -, Views: 4.160

Ik kom tegenwoordig meer en meer tegen dat mensen zo ongeveer tegen alles zijn wat maar enigszins naar links is. Vooral bij Amerikanen, die worden geÔndoctrineerd dat alles wat links is leidt tot communisme, als ze niet overtuigd zijn van het idee dat alles wat links is gelijk is aan communisme. Kapitalisme is de echte staatsreligie van de VS, en wij nemen hier ook graag trekjes over. Maar ik ben bang dat een volledig rechtse kapitalistische samenleving geen haar beter is dan een communistische. Flashback naar de industriŽle revolutie. Mannen, vrouwen, kinderen, iedereen werkt in fabrieken. 16 uur per dag maken zodat je met de bonnen die je krijgt net genoeg spullen kan kopen in de winkel van je fabriekseigenaar om jezelf en je gezin (mits je uiteraard ook de bonnen van je gezin gebruikt) in leven te houden. HygiŽne of sanitatie was totaal niet bekend. Je drollen mikte je gewoon uit het raam. Zo kunnen we even doorgaan met dat beeld schetsen. Maar indertijd waren tenminste nog rechts. Echt rechts. En als er niet sprake was van kapitalisme, dan weet ik het ook niet meer.

Tegenwoordig hebben we een verbod op kinderarbeid (die mijn inziens wel wat aan de strenge kant is, als jonge knaap van 13 wilde ik juist bijverdienen voor een eigen game PC maar kon dat praktisch nergens, en mijn 7 jaar jongere broer kan er ook over meepraten). We hebben minimumloon. We hebben vakbonden die een norm van 8 uur per dag en tegenwoordig vaak nog minder voor ons hebben geregeld. Er loopt praktisch niemand rond die geen zorgverzekering heeft; als je wat overkomt, dan is het niets meer dan normaal dat je wordt geholpen. Onderwijs kost misschien een duit, maar wordt toch behoorlijk gefinancierd, met diverse niveaus, waar toch redelijk streng toezicht op wordt gehouden. Als je VWO doet weet je dat je aan elke school in ieder geval verzekerd bent van een bepaald minimumniveau. Als je een brein hebt, dan wordt je de kans gegund om die te gebruiken, ook al als je niet een paar ton in je achterzak hebt zitten. En de meesten van ons (tenzij je die enkeling bent die vrij afgelegen woont) hebben een centraal geregelde riolering. Cholera, een behoorlijke boosdoener in de 19e eeuw, is vrijwel niet bestaand in het moderne Nederland. En deze alinea is zuiver en puur "communisme", oftewel een gezonde hoeveelheid linkse politiek wat door veel van het dommere volk aan elkaar gelijk wordt gesteld.

Ik zeg niet dat elke linkse regeling perfect is uitgevoerd. Mijn inziens wordt er veel geld domweg in het onderwijs gepompt zonder echt te kijken waar het terecht komt. Als er maar geld in wordt gepompt, dan gaat de kwaliteit vast wel omhoog. IPads in de klas bijvoorbeeld, allemaal leuk en aardig, maar waarom voldoet een goedkopere Nexus niet? En ik zie goed in hoe gebruik van tablets kan leiden tot een verbetering van het onderwijs (je kan bijvoorbeeld leerlingen opgaven laten maken, tablet legt hen uit wat ze verkeerd doen en je zou een rinkeltje aan de docent kunnen geven als een leerling structureel veel fouten maakt, zodat het makkelijker wordt om de leerlingen met problemen eruit te pikken en extra aandacht te geven). Ik heb mijn twijfels of dit alles wel zo goed wordt geregeld. En Bulgaren die frauduleus geld lopen te trekken uit de staatskas om zo in eigen land er lekker van te genieten. Maar dat los je niet op door alle vanuit de overheid geregelde welvaart af te schaffen, maar door je systeem beter te beschermen tegen dat soort grappenmakers. Er valt nog veel te optimaliseren, maar dat is geen reden om tegen deze politiek te zijn. Dat is net als niet van fruit houden omdat appels een rode kleur hebben. Omdat 1 uitwerking je niet aanstaat, moet het geheel maar worden afgeschaft. Als we zo bezig gaan is elke denkbare vorm van politiek verkeerd.

Ik wil natuurlijk niet zeggen dat rechtse politiek bij definitie uit de duivel is, en dat alles wat links is heilig is. Het is nu eenmaal een spectrum. Tegenwoordig zie je mensen alleen maar hokjesdenken. Als je niet rechts bent, dan moet je wel links zijn, en als je niet links bent, dan ben je rechts. Vooral in de VS gaat die gedachtegang op , mogelijk aangemoedigd door het feit dat er maar 2 of 3 partijen van enig belang zijn, en er maar 1 is die wint (het feit dat er gebruik wordt gemaakt van First-Past-The-Post/Winner-Takes-All maakt al dat er volgens speltheorie op den duur slechts twee spelers kunnen overblijven. De enige politiek die een beetje gezond is, is een middenweg. Waar die precies moet liggen is voor discussie vatbaar. Als je elke linkse regeling van de hand wuift als zijnde "communistisch" (wat alleen maar aantoont dat je 0 geschiedenislessen serieus hebt gevolgd), dan ben je zelf geen haar beter als de "communisten".

Volgende: Vloeibaar brood 07-'14 Vloeibaar brood
Volgende: Illegale content downloaden 04-'14 Illegale content downloaden

Reacties


Door SjaakDeKaasj, donderdag 17 april 2014 19:40

Leuk stukje maar je moet echt wat aan je manier van schrijven doen. Het leest erg moeilijk en nog veel grammaticale fouten die in mijn ogen erg storend zijn.

Door Tweakers user Amanoo, donderdag 17 april 2014 19:44

SjaakDeKaasj schreef op donderdag 17 april 2014 @ 19:40:
Leuk stukje maar je moet echt wat aan je manier van schrijven doen. Het leest erg moeilijk en nog veel grammaticale fouten die in mijn ogen erg storend zijn.
Ik heb een excuus, ik keek filmpjes terwijl ik dit schreef :+

Door Tweakers user Blokker_1999, donderdag 17 april 2014 20:11

Indoctrinering is van alle tijden en alle regios. Ga naar een land dat zeer links is (bijv. cuba, venezuela, ...) en daar ga je veel tegenstanders van het liberale gedachtengoed vinden. In een land dat aan de rechterkant van het spectrum zit (de VSA dus) beweerd men dan weer dat socialisme zal zorgen voor communisme.

Uiteindelijk is het zeer eenvoudig: elke vorm van extremisme is slecht. Of dat extremisme nu links (puur communisme) of rechts (libertair/kapitalisme/fascisme) is maakt niet uit. Daarom dat een goede democratie noodzakelijk is en men een mix krijgt van beide strekkingen die relatief gematigd zijn.

In de VSA word het trouwens nog erger, daar is men stillaan naar een 1 partijstaat aan het evolueren. De GOP is daar net vanwege het extremisme (tea party movement) een ruk naar rechts aan het maken die er dan weer voor zorgd dat de meer gematigde kiezer de partij laat vallen zodat de kans bestaat dat de democraten daar een grote meerderheid gaan halen de komende jaren.

Je geeft een hoop leuke voorbeelden waarom links goed is, maar vergeet 1 belangrijk deel, puur socialisme word ook onhoudbaar. Zo zie je aan de linkerkant van het europese politieke spectrum dat men meer openheid wenst wat betreft grenzen en migratie. We zouden asielzoekers meer moeten verwelkomen terwijl zoiets bijvoorbeeld voor een aanzuigeffect zorgt en deze mensen gaan profiteren van een solidariteitssysteem waar ze nooit aan hebben bijgedragen. Ook wat bijvoorbeeld betreft pensioenen wil men aan linkse hoek verder gaan dan aan rechtse en de mensen veel meer geven, maar met de huidige vergrijzing van de bevolking is het nog maar de vraag of we de huidige pensioenen gaan kunnen blijven betalen. Men wil steeds meer verdienen, meer rijkdom vergaren, maar men wil er wel steeds minder voor doen. Zoals je aanhaald is een werkweek van 40 uur al niet meer vanzelfsprekend en ook het halen van de pensioenleeftijd in een actieve loopbaan is voor velen een utopie (de gemiddelde belg gaat bijvoorbeeld rond zijn 57ste in pensioen ipv 65ste).

Wil ik daarom voorstellen om een rechtse politiek te varen? Neen, maar wel een realistische. Een goede balans vinden tussen werk en rijkdom, tussen arbeid en vrije tijd, tussen rechten en plichten. De staat moet in minimale noden voorzien betaald via een solidair systeem, maar voor de luxe moeten mensen zelf opdraaien. Eigen volk eerst is een slechte slogan, maar aan de andere kant vind ik wel dat mensen zich eerst moeten integreren en bewijzen voor ze volledig recht kunnen hebben op onze solidariteitsmechanismen.

Ik ben geen links persoon, heb nooit op het linkse spectrum gestemd en zal dat ook bij aankomende verkiezingen niet doen. Maar ook aan de rechterkant blijf ik van het extremisme weg. Laat ons elkaar ontmoeten in het midden.

p.s. de schrijfstijl zou inderdaad een stuk beter mogen van je stuk. Het leest verdomd slecht.

Door Tweakers user Amanoo, donderdag 17 april 2014 20:24

@Blokker_1999
Ik probeerde in mijn stukje al een beetje erop te hinten dat links niet allemaal rozengeur en maneschijn is, maar je reactie zou een leuke alinea geweest kunnen zijn om het stukje weer wat bij te sturen, om het niet te links te maken. Ik kan het wel met je eens zijn.

Door Tweakers user dutchmartin, donderdag 17 april 2014 20:32

maar waarom voldoet een goedkopere Nexus niet?
misschien omdat ios gebruiksvriendelijker is en er een groter aantal kwalitatief goede onderwijsapps beschikbaar zijn. tevens geeft apple onderwijskorting.

ik snap jou gedachte wel, maar als ik naar mijn moeder kijk hoe zij constant aan het rommelen is met de settings van haar samsung telefoon van het werk, hoe moeten dan die niet heel ICT vaardige meisjes achter in de klas uitzoeken hoe het zit met de boeken downloaden op hun tablet?

ik spreek trouwens uit ervaring, na een jaar meegedaan te hebben met de pilot van een ipadklas, ben ik best wel overtuigt dat tablets de schoolcomputers en boeken kunnen vervangen, maar alleen als er juist mee om gegaan wordt, ookal is het verleidelijk om om de haverklap op tweakers te kijken of er nog nieuws is.

grappig is dat volgend schooljaar ze een pilot gaan draaien met windows rt tablets, omdat de leraren WORD EXEL en POWERPOINT keihard nodig hebben missen.
en dat vind ik gewoon minder omdat het aanbod spelletjes laag is. zo draait MINECRAFT alleen op android en ios.

kern van het verhaal:
ios kan alles doen zolang er een app voor is.
android kan alles, alleen moet je er meer tijd in steken.
windows rt is goed, alleen het aanbod in apps is minder.

Door Tweakers user markdm, donderdag 17 april 2014 23:08

Over de tablets op school, helemaal mee eens. Ik vind ze eigenlijk ook onzin, het enige wat er op gebeurt zijn spelletjes en ipads zijn echt te duur, ik weet dat apple korting geeft en dat er veel apps voor zijn maar het kan echt veel goedkoper. En ja, ios is gebruiksvriendelijk en stabiel maar andere systemen zijn dat ook, waar je nog bij moet bedenken dat de overheid het aan moet moedigen om met open-source software te werken, wat ios helemaal niet is.

Nu wel ontopic:
Dit is ook de reden dat ik iets tegen amerika heb, het is allemaal veel te rechts. Geweren, waardeloze scholing, slechte zorg, slechte wegen, een veel te groot leger en ga zo maar door, en dan nog steeds roepen dat ze het beste land ter wereld zijn. En ze vinden zichzelf ook de beste democratie ter wereld, het systeem is waardeloos en er zijn maar 2 serieuze partijen.
En de overheid gaat ook niet echt optimaal met geld om, dingen dubbel kopen, slecht/inefficiŽnt uitvoeren, een groot oorlogsschip bouwen om hem daarna meteen met verlies te verkopen en het hele systeem van 'als geld niet uitgegeven is is het verloren'.
Als ik zou mogen stemmen zou ik ook redelijk links stemmen, maar dat mag ik nog niet.

Door Tweakers user 3DDude, vrijdag 18 april 2014 00:29

Ach maak me er niet zo druk om XD.

Kaptialisme paar gasten die enorm rijk zijn en het snelle geld, met die aandelen ongein en microseconde trading enz.

En Socialisme zoals in rusland waar je niet hoeft te studeren want de vuilnisman verdient even veel als een advocaat..

Wat iemand hier ook al zegt: Alle extremisme is slecht, klaar.

Door Tweakers user MrMonkE, vrijdag 18 april 2014 02:33

@markdm

De VS is een vervolmaakte plurocratie want de mensen weten die er wonen weten het niet eens en hebben de illusie in een democratie te leven.

De ironie wil dat in Nederland juist de linkse partijen altijd geld verkwisten en als een soort gestoorde Sinterklaas tekeer gaan en dat het in de VS juist de republikeinen zijn die dat doen. En op wie je ook stemt, ze naaien je altijd.

Door Tweakers user Pathogen, vrijdag 18 april 2014 09:50

En alles wat rechts is maakt hippies zwart, discrimineert, voert oorlog en is rijk en wil dat zo houden.

Moddergooien en zwartmaken is inherent aan elke politieke voorkeur tegenwoordig. Helaas, want elke kant heeft zo zijn goed punten te maken.

Door Tweakers user fotografie999, vrijdag 18 april 2014 10:17

Links waar het kan, rechts waar het moet!
We zouden voor de grap Roemer een maandje MP moeten laten spelen dan zien mensen gelijk in dat, dat iets is wat ze nooit meer willen.

Door Tweakers user TIGER79, vrijdag 18 april 2014 10:47

dutchmartin schreef op donderdag 17 april 2014 @ 20:32:
[...]

ik snap jou gedachte wel, maar als ik naar mijn moeder kijk hoe zij constant aan het rommelen is met de settings van haar samsung telefoon van het werk, hoe moeten dan die niet heel ICT vaardige meisjes achter in de klas uitzoeken hoe het zit met de boeken downloaden op hun tablet?
sorry maar we moeten ook niet kijken naar je moeder maar naar de kinderen/jongeren... Ik denk niet dat het verkeerd is dat ze wennen aan wat ze waarschijnlijk zelf thuis gaan gebruiken en wat huidig en in de toekomst de grootste platform is, dat is dus Android....
Mijn nichtjes hebben beide een goedkopere Android tablet en die zijn 5 en 7, toch kunnen ze er helemaal mee uit de voeten....
ik spreek trouwens uit ervaring, na een jaar meegedaan te hebben met de pilot van een ipadklas, ben ik best wel overtuigt dat tablets de schoolcomputers en boeken kunnen vervangen, maar alleen als er juist mee om gegaan wordt, ookal is het verleidelijk om om de haverklap op tweakers te kijken of er nog nieuws is.
Fijn, dus je staat wel achter tablets, maar wat ik mis is de ervaring opgedaan met het vergelijken van de twee platformen ! Dat is dus niet gebeurt....
grappig is dat volgend schooljaar ze een pilot gaan draaien met windows rt tablets, omdat de leraren WORD EXEL en POWERPOINT keihard nodig hebben missen.
en dat vind ik gewoon minder omdat het aanbod spelletjes laag is. zo draait MINECRAFT alleen op android en ios.
tsjah, de tablets zijn bedoelt voor ONDERWIJS.... als je wilt gamen heb je toch je eigen ipad ?

Door Tweakers user markdm, vrijdag 18 april 2014 11:36

Een ander probleem is dat links en rechts allebei niet perfect werken omdat de mens niet prefect is. Je kan geen perfect systeem maken, wat het communisme, of het extreme kapitalisme probeert te bereiken. Je kan alleen het systeem beter maken voor zoveel mogelijk mensen, wat ook de reden is dat ik links ben. De overheid werkt ook heel inefficiŽnt, waar echt een oplossing voor gevonden moet worden. We moeten ons niet richten op het ideale systeem, maar op een betere, waarbij een efficiŽntere werking heel belangrijk is. Ik denk dat rechtse Amerikanen zich alleen maar op het extreme linkse richtten en niet op alleen de verbeteringen, die daar hard nodig zijn.

Door Tweakers user Sissors, vrijdag 18 april 2014 12:09

Onderwijs spul moet gewoon bij voorkeur met iets als HTML5 gemaakt worden, zodat het op elke tablet werkt.

Maar ontopic:
Maar ik ben bang dat een volledig rechtse kapitalistische samenleving geen haar beter is dan een communistische.
Ik denk dat je extreem weinig mensen vindt die het daarmee oneens zijn. Zelfs bij een conventie van de Republikijnen in de VS. Enkel wat libertariŽrs vinden dat het een goed idee. De rest van de wereld weet dat puur kapitalisme een heel slecht idee is.

Je moet een afweging maken tussen socialisme en kapitalisme, waarbij beide uiterste slecht zijn. Echter waar de meningen over verschillen is waar de ideale verhouding ligt.

Door Tweakers user Amanoo, vrijdag 18 april 2014 12:20

TIGER79 schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 10:47:
[...]


sorry maar we moeten ook niet kijken naar je moeder maar naar de kinderen/jongeren... Ik denk niet dat het verkeerd is dat ze wennen aan wat ze waarschijnlijk zelf thuis gaan gebruiken en wat huidig en in de toekomst de grootste platform is, dat is dus Android....
Mijn nichtjes hebben beide een goedkopere Android tablet en die zijn 5 en 7, toch kunnen ze er helemaal mee uit de voeten....
Of Android het grootste platform is/zal worden, wie weet. Misschien wordt het wel Sailfish, of iets anders. Ooit was Symbian ook groot. Op telefoons is Android groot, ook zijn er inderdaad veel tablets met Android. Maar als iOS inderdaad zoveel simpeler is (het is in ieder geval uiterst beperkt) is dat alleen maar meer reden om Android te gebruiken. We leven in een tijdperk waar informatica alles is. Als je dan alleen kan omgaan met platforms waarop alles compleet voor je is uitgekauwd, dan kom je helemaal nergens. Tien of twintig jaar geleden kwam je er mee weg. Ik ken mensen die al niet weten wat ze moeten doen als hun virusscanner een grote rode knop "klik hier om te updaten" weergeeft. Dat kan nu echt niet meer.

Door Tweakers user dutchmartin, vrijdag 18 april 2014 12:27

TIGER79 schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 10:47:
tsjah, de tablets zijn bedoelt voor ONDERWIJS.... als je wilt gamen heb je toch je eigen ipad ?
Nee, ik doel erop dat android en ios allebij goede apps hebben voor office toepassingen en dat ze perse toch de apps van Microsoft moeten hebben

Door Tweakers user H!GHGuY, vrijdag 18 april 2014 12:40

Wat wij links en rechts noemen bestaat niet.

De echte verdeling is rijken en armen. Politiekers in onze contreien zijn teveel "do as I say, not as I do". In BelgiŽ zijn de bekendste socialisten ook zelf bij de grootste zakkenvullers.
En dan maar roepen dat ze de ene en de andere maatregel gedaan hebben voor de kleine man (maar er ondertussen wel vooral zelf beter door zijn geworden).

De enige goeie omwenteling is die waarbij de gewone man het dagelijks beleid bepaalt. De representatieve democratie heeft ons veel opgeleverd (waarvoor dank), maar de technologie is zo stilletjesaan klaar om ons naar het volgende niveau te brengen. Het is nu enkel nog wachten op initiatiefnemers met een goed uitgewerkt plan.

Door Tweakers user B00st3r, vrijdag 18 april 2014 15:16

Ik dacht dat het ging over anti-(hyper)links... Maar het gaat over politiek. Zware tegenvaller.

Door Tweakers user markdm, vrijdag 18 april 2014 16:50

B00st3r schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 15:16:
Ik dacht dat het ging over anti-(hyper)links... Maar het gaat over politiek. Zware tegenvaller.
Eigenlijk hoort het daar ook over het gaan, maar de discussie is een beetje afgedwaald naar politiek en tablets op scholen. ;)

[Reactie gewijzigd op vrijdag 18 april 2014 16:51]


Door Tweakers user kirivolution, vrijdag 18 april 2014 18:14

Ik ben het er mee eens dat 100% communisme nooit te bereiken valt, simpelweg omdat wij dat als mensheid niet aankunnen (niet in onze huidige staat ten minste). Maar toch als ik voor een politieke kant stem, is het communisme, simpelweg om dat ik de uitgangspunten en politiek analyses indrukwekkend vind. Graag zie ik ook de huidige Nederlandse communistische partij (de NCPN) terugkeren in de tweede kamer, al is het maar om wat tegengas te bieden aan onze verrechtsificeerde (niet bestaand woord, ik weet) politiek, en een andere kijk op de politiek te vergemakkelijken. De SP en PVDA en zeker ook zoiets als Groen Links vind ik tegenwoordig erg slappe aftreksels van wat zij eens waren, of iets wat ze nooit zijn geweest. De SP die nota bene haar naam in Sociale Partij wil veranderen, om nog eens te verduidelijken dat ze geen socialisten meer willen zijn, maar god mag weten wat. Om een maatschappij te berijken die naar het communisme toe leunt, is veel tijd en rustige maatschappelijke ontwikkeling nodig. Daarom is het onder andere door te gehaaste en geforceerde politieke druk uiteindelijk niet gelukt in bijvoorbeeld de sovjet unie.

Ik wil geen propaganda plaatsen, maar als je nieuwsgierig bent hoe het communisme in Nederland vertegenwoordigd is: NCPN: http://www.ncpn.nl/ (erg verouderde site helaas)
CJB (de jongeren beweging): http://www.voorwaarts.net/

Overigens is dit draadje totaal niet aan tech gewijd, maar ja)

[Reactie gewijzigd op vrijdag 18 april 2014 18:20]


Reageren is niet meer mogelijk